Cum ar fi sa zburam cu un avion de pasageri electric?


Iata ca un concept futurist tinde sa devina realitate odata cu proiectul celor de la Zunum Aero. Acestia, cu sprijinul companiei Boeing si JetBlue Technology Ventures, care este o companie parte a JetBlue Airways, au lansat conceptual avionului de pasageri cu propulsie hibrida, cu motor electric - clasic. Cam ca la Toyota Hybrid.

Ideea le-a venit de la faptul ca in domeniul auto au inceput sa apara tot mai multe masini electrice sau hybrid. Evident ca in aviatie lucrurile sunt putin mai complicate avand o groaza de probleme de rezolvat, cum ar fi o greutate cat mai mica (ceea ce nu este tocmai un atu al bateriilor electrice), plus tot felul de reglementari care sa asigure siguranta zborului (la masina daca motorul se opreste, tragi pe dreapta .. cu avionul e putin mai complicat).

Toate lucurile astea nu par sa ii descurajeze pe cei de la Zunum care intetioneaza ca pana in 2020 sa scoata de pe linia de productie primele avioane de pasageri electrice. Acestea vor avea o capacitate de 10 pasageri si o lungime de 3 – 5 metri cu o autonomie de 1127 de km.

Avantajele unor astfel de avioane ar fi numeroase, printre acestea numarandu-se costuri de operare mici, deoarece avionul foloseste mult mai putin combustibil clasic de aviatie (care are un pret destul de ridicat), taxe aeroportuare mai mici. Toate acestea vor duce la o scadere estimata de 40 % pana la 80 % a costurilor unui zbor.

Pe masura ce tehnologia bateriilor electrice se va imbunatati, se estimeaza ca pana in 2030 se vor putea produce avioane cu o capacitate de 50 de pasageri si o autonomie de 1700 de km, intentia fiind ca, atunci cand tehnologia bateriilor o va permite, sa se treaca la avioane complet electrice.

Dincolo de ideea futuristica a acestui proiect, faptul ca cei de la Zunum Aero au primit sprijin din partea Boeing si JetBlue Airways ne face sa credem ca vorbim de un concept care este foarte viabil si mai ales realizabil. Pe langa acest sprijin sa ne uitam putin si la pesoanele care se regasesc in spatele acestei companii din Washington, la fondatorii ei: Ashish Kumar, presedintele companiei, este un ”veteran” al Sillicon Valley, care a trecut pe la Dell, Google si Microsoft; Matt Knapp, inginer care a lucrat in domeniul rachetelor si motoarelor reactive; Kiruba Haran, Profesor al Universității din Illinois, care este si directorul unui program finantat de NASA care se ocupa cu dezvoltarea motoarelor de aviatie electrice.

Ce finantare au primit acestia de la Boeing si JetBlue, nu se stie, aceasta nefiiind facuta publica. Ceea ce se stie insa este ca in acest moment au un numar de 10 angajati si intentii deosebit de serioase de a creste semnificativ acest numar in viitorul apropiat.

Cert este ca incercari de acest fel au mai fost;  de exemplu, cei de la Siemens au instalat un motor electric pe un avion de acrobatie Extra 330L, iar cei de la Airbus au realizat un avion electric denumit E-Fan care a trecut, in zbor evident, Canalul Manecii.

Despre aceste proiecte vom vorbi insa cu alta ocazie.


Autor: aviatim | Sursa foto: zunum.aero | 10.04.2017

Nu există comentarii încă.

Lasă un comentariu